GEZOND TERUG NAAR SCHOOL
Klas in Beweging.
5 goede redenen om kinderen in de klas tot beweging te motiveren.
- Het verbetert de hersenactiviteit. Bewegen is een nuttige tijdsbesteding. Het is de basis van cognitief leren.
- Het verbetert de focus en concentratie tijdens de lessen. Elk kind heeft daar baat bij !
- Het is fun in de klas. Een dansje samen en elk kind lacht. Blije kinderen verbeteren hun zelfbeeld.
- Het bevordert een positief humeur. Kinderen onder stress ervaren ontspanning als ze mogen bewegen. Door beweging kan het humeur van de klas plots heel snel veranderen.
- Je leert de kinderen op een andere manier kennen. Bewegend gedragen kinderen zich anders dan luisterend. Kinderen leren eens een andere karakter eigenschappen of talenten van hun vriendjes kennen… doorzetting, geduld, communicatie, creativiteit, hulpvaardig, goed in spel, …
Hoe concretiseer je dat in je klas?
- Zoek een moment voor dagelijks bewegen. Bijvoorbeeld: ochtend opwarming. Hang een kaart in uw klas met 10 eenvoudige oefeningen.
- Voorbereiding, planning en regelmaat. Actieve Brain breaks tussen de lesvakken door. Kies een leerling die vooraan de klas de oefeningen voordoet.
- Wandelen tijdens leren… integreer beweging tijdens instructies.
- Geef de kinderen eens 10 min les terwijl ze rechtstaan achter hun bank.
- Een stappenteller gebruiken in de klas. Je kan die elke dag of week doorgeven. Welke is jullie meest beweeglijke maand ? Maak een klaswedstrijd en tel het aantal stappen.
- Verwissel heel regelmatig plaatsen. Kinderen worden dat gewoon. Schuif met een hele rij een bank vooruit of laat een hele rij in de richting van de deur doorschuiven.
- Leg een mat in de klas achteraan en laat daar ademhalingsoefeningen doen als een kind rust nodig heeft. Adem een vierkantje: 2 tellen inademen door de neus – 2 tellen de adem vasthouden – 2 tellen uitademen door de neus – en tenslotte 2 tellen vasthouden voor je terug inademt. Doe dit 4 maal na elkaar.
- Koppel minstens 15 minuten beweging aan het traject van en naar school. Je kan de auto een beetje verder plaatsen of je kan het kind extra laten fietsen. Geef het voorbeeld als leerkracht of ouder. Spreek erover in een klasgesprek. Ikzelf fiets naar mijn werk en mijn kinderen hebben zich deze gewoonte ook zelf heel snel eigen gemaakt. Eens ze puberen zullen ze ook sneller zelfstandig de fiets nemen.